INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Powiatowy Urząd Pracy w Leżajsku


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej

Kod: 134107

3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje

Pracownik w zawodzie dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:

  • Z1 Organizowanie i nadzorowanie działań opiekuńczych, wychowawczych, terapeutycznych oraz dydaktycznych.
  • Z2 Wykonywanie czynności pracodawcy i organizowanie pracy pracowników placówki opiekuńczo-wychowawczej.
  • Z3 Administrowanie i zarządzanie zasobami placówki opiekuńczo-wychowawczej.
  • Z4 Nadzorowanie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnianie komfortu i opieki nad podopiecznymi placówki opiekuńczo-wychowawczej.
  • Z5 Wykonywanie procedur mających zastosowanie wobec kandydatów i podopiecznych placówki opiekuńczo-wychowawczej.
  • Z6 Reprezentowanie placówki opiekuńczo-wychowawczej oraz podejmowanie współpracy z innymi instytucjami.
  • Z7 Zapewnienie prawidłowego rozwoju dziecka.
  • Z8 Podejmowanie działań służących rozwojowi uzdolnień i zainteresowań dziecka.
  • Z9 Wykonywanie działań ukierunkowanych na zaspokojenie potrzeb emocjonalnych, bytowych, rozwojowych oraz społecznych dziecka.

Kompetencja zawodowa Kz1: Kierowanie bieżącą działalnością placówki opiekuńczo-wychowawczej obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z6, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z1

Organizowanie i nadzorowanie działań opiekuńczych, wychowawczych, terapeutycznych oraz dydaktycznych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady tworzenia harmonogramu i planowania działań placówki;
  • Regulacje i przepisy prawne dotyczące usług świadczonych przez placówki opiekuńczo-wychowawcze;
  • Potrzeby dzieci umieszczonych poza rodziną, krzywdzonych i zaniedbywanych;
  • Metody opiekuńczo-wychowawcze i standardy ich prowadzenia oraz metody dydaktyki ukierunkowane na podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych;
  • Metody tworzenia planów opiekuńczych i planów pracy z dzieckiem;
  • Wybrane zagadnienia z psychologii, socjologii i pedagogiki, polityki społecznej oraz organizacji zarządzania i medycyny.
  • Opracowywać harmonogram działań placówki;
  • Przestrzegać przepisów dotyczących usług świadczonych przez placówki opiekuńczo-wychowawcze;
  • Diagnozować potrzeby podopiecznych placówki w zakresie działań opiekuńczych, wychowawczych, dydaktycznych i terapeutycznych;
  • Dobierać i organizować działania o charakterze opiekuńczym, wychowawczym, dydaktycznym i terapeutycznym zgodnie z potrzebami i możliwościami podopiecznych;
  • Tworzyć i nadzorować plany opiekuńcze;
  • Korzystać z wiedzy z zakresu psychologii, socjologii, pedagogiki, polityki społecznej oraz organizacji zarządzania i medycyny.

Z2

Wykonywanie czynności pracodawcy i organizowanie pracy pracowników placówki opiekuńczo-wychowawczej

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady tworzenia planu zatrudnienia;
  • Zasady tworzenia regulaminu pracy;
  • Przepisy prawne dotyczące zatrudnienia kadr w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz kodeks pracy i przepisy dotyczące pracowników samorządowych;
  • Zasady i standardy oceny pracowniczej;
  • Zasady ustalania zadań dla pracowników;
  • Zasady i standardy dobrego zarządzania pracownikami.
  • Diagnozować i oceniać placówkę pod kątem zapotrzebowania na pracowników;
  • Tworzyć regulamin pracy;
  • Ustalać zasady polityki zatrudnieniowej zgodnie z przyjętymi standardami;
  • Oceniać pracowników zgodnie z przyjętymi zasadami i standardami;
  • Delegować zadania na współpracowników;
  • Organizować i kierować pracą zespołu pracowników wokół wypracowanych wspólnie idei wychowawczych.

Z3

Administrowanie i zarządzanie zasobami placówki opiekuńczo-wychowawczej

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Przepisy prawa z zakresu zamówień publicznych;
  • Zasady i przepisy dotyczące przechowywania, ewidencjonowania i ochrony informacji niejawnych i danych osobowych;
  • Zasady sprawozdawczości finansowej.
  • Nadzorować realizację zamówień publicznych;
  • Dbać o przestrzeganie zasad przechowywania, ewidencjonowania i ochrony informacji niejawnych i danych osobowych;
  • Sporządzać i prezentować sprawozdania z finansów placówki.

Z4

Nadzorowanie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnianie komfortu i opieki nad podopiecznymi placówki opiekuńczo-wychowawczej

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ergonomii i HACCP;
  • Przepisy prawne dotyczące wymagań lokalowych i sanitarnych dla placówek opiekuńczo-wychowawczych;
  • Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych i obiegu informacji.
  • Nadzorować przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ergonomii oraz HAACP w placówce;
  • Dostosować wymagania lokalowe i sanitarne placówki do istniejących przepisów prawnych;
  • Stosować przepisy dotyczących ochrony danych osobowych i obiegu informacji w stosunku do podopiecznych, rodziców oraz pracowników placówki.

Z5

Wykonywanie procedur mających zastosowanie wobec kandydatów i podopiecznych placówki opiekuńczo-wychowawczej

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady pracy Zespołów do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka;
  • Zasady prowadzenia okresowej oceny dziecka;
  • Procedury postępowania z dzieckiem wynikające z przepisów Ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej;
  • Zasady prac komisji i zespołów oceniających i decydujących o postępowaniu wobec podopiecznych placówki;
  • Zasady dokumentacji i obiegu informacji związane z postępowaniem wobec podopiecznych przebywających w placówce (m.in. kart pobytu).
  • Organizować i kierować pracą Zespołu do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka;
  • Oceniać i nadzorować proces oceny okresowej sytuacji dziecka i oceny sytuacji rodziny dziecka;
  • Stosować i nadzorować wykonywanie procedur wynikających z Ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej związanych z postępowaniem wobec podopiecznych znajdujących się w placówce;
  • Przewodniczyć i nadzorować prace komisji i zespołów oceniających i decydujących o postępowaniu wobec podopiecznych placówki;
  • Opracować i wdrożyć system obiegu informacji i dokumentacji zgodny z obowiązującymi standardami i przepisami.

Z6

Reprezentowanie placówki opiekuńczo-wychowawczej oraz podejmowanie współpracy z innymi instytucjami

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady i procedury działania jednostek pomocy społecznej, sądów rodzinnych, podmiotów leczniczych, innych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjnych, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz szkół;
  • Zasady i procedury działania organizacji samorządu terytorialnego (m.in. zarządu powiatu);
  • Zasady i zakres działania lokalnych organizacji pozarządowych.
  • Wypracować i wdrożyć w placówce zasady i standardy współpracy z lokalnymi instytucjami: Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi, szkołami, ośrodkami pomocy społecznej, Powiatowym Centrami Pomocy Rodzinie itd.;
  • Negocjować warunki funkcjonowania placówki opiekuńczo-wychowawczej z władzami podmiotów odpowiedzialnych za placówkę;
  • Wypracować i wdrożyć w placówce zasady i standardy współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi.

Kompetencja zawodowa Kz2: Sprawowanie opieki nad dzieckiem obejmuje zestaw zadań zawodowych Z7, Z8, Z9 do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z7

Zapewnienie prawidłowego rozwoju dziecka

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Przebieg prawidłowego rozwoju dziecka, symptomy występowania zakłóceń i zaburzeń rozwojowych u dzieci;
  • Zasady dotyczące profilaktyki zdrowotnej, ćwiczeń ogólnorozwojowych i gimnastycznych;
  • Zasady i potrzeby dziecka w zakresie edukacji;
  • Rodzaje wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz typy instytucji udzielających takiego wsparcia;
  • Specyfikę reakcji emocjonalnych dzieci w różnym wieku oraz zasady wykorzystywania sytuacji zabawowych i czynności dnia codziennego do wspomagania rozwoju dziecka;
  • Zasady i możliwości kształcenia specjalistycznego.
  • Reagować na zauważone nieprawidłowości w zachowaniu/rozwoju dziecka oraz dokonywać niezbędnych czynności pielęgnacyjnych w zależności od wieku i potrzeb rozwojowych dziecka;
  • Podejmować działania w zakresie profilaktyki zdrowotnej dziecka adekwatnie do stanu zdrowia i wieku dziecka;
  • Dbać o edukację dziecka oraz monitorować jego postępy w nauce i odczytywać zachowania dziecka świadczące o problemach w nauce;
  • Współpracować instytucjami pedagogiczno-psychologicznymi i innymi ośrodkami wspierającymi proces edukacji i rozwoju dziecka;
  • Dobierać zabawy, podczas opieki domowej, do aktualnego poziomu rozwoju dziecka i zaspokajać potrzeby psychospołeczne dzieci;
  • Zapewniać możliwość kształcenia specjalistycznego w zależności od potrzeb: udział w zajęciach rewalidacyjnych, wyrównawczych, psychoterapii, profilaktyczno-wychowawczych, socjoterapeutycznych lub resocjalizacyjnych.

Z8

Podejmowanie działań służących rozwojowi uzdolnień i zainteresowań wychowanków

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady dotyczące zabaw rozwijających zainteresowania u dzieci;
  • Podstawy psychologii i pedagogiki i sposoby kształtowania postaw u dziecka;
  • Zasady dotyczące zabaw kształtujących aktywność i osobowość dziecka;
  • Potrzeby poznawcze, rozwojowe i emocjonalne dziecka.
  • Stymulować rozwój dziecka poprzez naukę i zabawę;
  • Kształtować postawy i odpowiednie wzorce (np. poprzez czytanie książek i opowiadanie bajek);
  • Podejmować działania na rzecz rozwoju uzdolnień i zainteresowań dziecka (np. zapewniać udział w dodatkowych zajęciach szkolnych i pozaszkolnych);
  • Zapewniać możliwość rozwoju zainteresowań dziecka oraz wskazywać możliwości ich pogłębiania.

Z9

Wykonywanie działań ukierunkowanych na zaspokojenie potrzeb emocjonalnych, bytowych, rozwojowych oraz społecznych podopiecznych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Proces rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka;
  • Podstawowe potrzeby dziecka adekwatne do wieku rozwojowego;
  • Potrzebę kształtowania u dziecka pożądanych zachowań zgodnych z powszechnie obowiązującymi normami społecznymi oraz zasady modyfikacji zachowań dziecka poprzez wygaszanie niepożądanych i wzmacnianie pożądanych zachowań;
  • Zasady komunikowania się osoby dorosłej z dzieckiem oraz nawiązywania i utrzymywania kontaktu z dzieckiem.
  • Kontrolować zachowania psychospołeczne dziecka i kształtować w nim nawyki pożądanych społecznie zachowań;
  • Zaspokajać potrzeby rozwojowe dziecka (w tym potrzeby miłości, przynależności i poczucia bezpieczeństwa) oraz kompensować opóźnienia rozwojowe (we wszystkich obszarach funkcjonowania dziecka);
  • Kształtować i stymulować konsekwentnie odpowiednie zachowania u dzieci i umiejętnie korygować niepożądane zachowania u dzieci;
  • Budować relacje z dzieckiem, zapewniać mu poczucie bezpieczeństwa oraz właściwe warunki bytowe.

Pracownik w zawodzie dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.

W szczególności pracownik jest gotów do:

  • Ponoszenia odpowiedzialności za realizacje usług oferowanych przez placówkę zgodnie z przyjętymi standardami i procedurami.
  • Ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo podopiecznych i pracowników placówki.
  • Ponoszenia odpowiedzialności za zarządzanie zasobami placówki oraz realizację budżetu.
  • Podejmowania samodzielnych decyzji dotyczących organizacji pracy w placówce w zgodzie z oczekiwaniami pracowników i standardami świadczonych usług.
  • Podejmowania obiektywnych decyzji w zakresie realizacji usług w placówce i oceny pracowników, a także podopiecznych dzieci.
  • Podnoszenia umiejętności zawodowych w kontekście zmian prawnych i nowych rozwiązań organizacyjnych właściwych dla prowadzenia placówki opiekuńczo-wychowawczej.
  • Doskonalenia zawodowego poprzez zainteresowanie problematyką rozwoju dziecka oraz psychologią opiekuńczo-wychowawczą.
  • Dostosowywania własnych zachowań stosownie do potrzeb dziecka, uwzględniając sytuacje oraz modyfikowania własnych zachowań adekwatnie do określonej sytuacji.

Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.

5 4 3 2 1 0 Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania internetu Umiejętności matematyczne Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania Sprawność motoryczna Planowanie i organizowanie pracy Wywieranie wpływu/przywództwo Komunikacja ustna Współpraca w zespole Rozwiązywanie problemów

Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej

Uwaga:

Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).

Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę