INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Powiatowy Urząd Pracy w Leżajsku


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Doradca do spraw leasingu

Kod: 241205

3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje

Pracownik w zawodzie doradca do spraw leasingu wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:

  • Z1 Promowanie produktów leasingowych i uczestniczenie w ich sprzedaży.
  • Z2 Współpracowanie z dostawcami przedmiotów leasingu i partnerami biznesowymi.
  • Z3 Analizowanie profilu, potrzeb i możliwości klientów.
  • Z4 Prowadzenie doradztwa w zakresie zaspokajania potrzeb klienta produktami finansowymi.
  • Z5 Analizowanie dokumentacji i ocenianie ryzyka w celu podjęcia decyzji o przyznaniu leasingu.
  • Z6 Uczestniczenie w procesie przygotowania transakcji leasingowej.
  • Z7 Zawieranie umów leasingowych.
  • Z8 Monitorowanie spłat i obsługiwanie umowy leasingowej.
  • Z9 Zapewnianie długotrwałych relacji z klientami.
  • Z10 Sporządzanie sprawozdań, rejestrów oraz innej dokumentacji finansowej.

Kompetencja zawodowa Kz1: Pozyskiwanie klientów oraz analizowanie ich potrzeb obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z1

Promowanie produktów leasingowych i uczestniczenie w ich sprzedaży

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Podstawowe narzędzia marketingowe;
  • Ofertę produktową pracodawcy;
  • Techniki prezentacji produktów i usług finansowych;
  • Techniki zbierania informacji o rynku usług finansowych;
  • Zasady realizacji akcji sprzedażowych;
  • Techniki sprzedaży;
  • Narzędzia zarządzania sprzedażą (w podstawowym zakresie), w tym: plany sprzedażowe, dochodowość, controlling 4, ocenę zespołów i pracownika, premiowanie;
  • Ofertę leasingową innych podmiotów z branży;
  • Sposoby budowania baz klientów;
  • Podstawowe elementy analizy rynku;
  • Zasady i znaczenie pozyskiwania nowych i utrzymywania dotychczasowych klientów oraz jakości ich obsługi;
  • Zasady i znaczenie zachowania tajemnicy bankowej, tajemnicy przedsiębiorstwa i ochrony danych osobowych 20;
  • Zasady przygotowania oferty leasingowej;
  • Programy komputerowe umożliwiające przygotowanie prezentacji;
  • Zasady prowadzenia szkoleń.
  • Realizować kampanie marketingowe zgodnie z ustalonym planem marketingowym;
  • Sprzedawać produkty leasingowe na poziomie założonych limitów sprzedaży;
  • Stosować techniki sprzedaży;
  • Analizować efektywność prowadzonych kampanii;
  • Gromadzić i porównywać oferty innych banków i instytucji finansowych;
  • Monitorować rynek produktów finansowych i wpływać na kształt oferowanych produktów finansowych;
  • Wykazywać atuty oferty leasingowej na tle ofert konkurencyjnych, również w porównaniu do innych produktów finansowych;
  • Nawiązywać kontakty z potencjalnymi klientami w celu zainteresowania ich ofertą leasingową i sporządzać ich listy;
  • Zachowywać poufność pozyskiwanych od klienta danych;
  • Przygotowywać i prezentować indywidualne oferty dla klienta;
  • Przygotowywać prezentacje szkoleniowe;
  • Prowadzić szkolenia i prezentacje z zakresu leasingu.

Z2

Współpracowanie z dostawcami przedmiotów leasingu i partnerami biznesowymi

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady utrzymywania relacji biznesowych z partnerami biznesowymi;
  • Ofertę produktową partnerów biznesowych;
  • Ofertę finansowania przedmiotów leasingu;
  • Zasady skutecznej realizacji spraw urzędowych;
  • Zasady współpracy z firmami ubezpieczeniowymi i ich ofertę;
  • Zasady rejestracji i ubezpieczenia środków trwałych, będących przedmiotem leasingu;
  • Lokalny rynek potencjalnych partnerów biznesowych.
  • Nawiązywać i utrzymywać relacje biznesowe z producentami i dostawcami, zainteresowanymi leasingiem środków trwałych;
  • Współpracować z dostawcami przedmiotu leasingu;
  • Negocjować warunki nabycia przedmiotów leasingu w imieniu leasingobiorcy;
  • Zapewniać koordynację procesu rejestracji i ubezpieczenia środka trwałego, będącego przedmiotem leasingu;
  • Nawiązywać współpracę z partnerami biznesowymi, np.: dealerami samochodowymi, pośrednikami finansowymi, agencjami nieruchomości, bankami, instytucjami ubezpieczeniowymi, funduszami doręczeniowymi itp.;
  • Prowadzić negocjacje z partnerami biznesowymi.

Z3

Analizowanie profilu, potrzeb i możliwości klientów

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Rodzaje usług leasingowych;
  • Zasady segmentacji klientów;
  • Procedury wewnętrzne i zewnętrzne, regulaminy i przepisy dotyczące procesu udzielania leasingu;
  • Zasady sprzedaży poszczególnych produktów leasingowych znajdujących się w ofercie;
  • Zasady oceny sytuacji finansowej klienta, w tym analizy wskaźnikowej 1;
  • Formy prawne podmiotów gospodarczych, sposoby prowadzenia księgowości i możliwe formy opodatkowania;
  • Informacje pozyskane z systemów wymiany informacji gospodarczej.
  • Diagnozować potrzeby klienta w zakresie rodzaju usług leasingowych (leasing operacyjny, finansowy, zwrotny, konsumencki);
  • Rozpoznawać profil klienta i odpowiednio go segmentować;
  • Udzielać klientom informacji w sposób zrozumiały i wyczerpujący na temat regulacji procesu udzielania leasingu i zasad sprzedaży poszczególnych produktów leasingowych;
  • Badać i oceniać status finansowy klienta;
  • Oceniać sytuację ekonomiczno-finansową przedsiębiorcy na podstawie prowadzonych przez klienta różnych form sprawozdań finansowych i podatkowych;
  • Weryfikować wiarygodność klienta 29 z użyciem systemów wymiany informacji gospodarczej, z których korzysta instytucja finansowa.

Z4

Prowadzenie doradztwa w zakresie zaspokajania potrzeb klienta produktami finansowymi

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Ofertę leasingową pracodawcy;
  • Parametry szczegółowe poszczególnych produktów leasingowych;
  • Pojęcia: czynsz inicjalny 5, czynsz leasingowy 6, dostawca, poziom zabezpieczeń 21, wartość początkowa 27, wartość rezydualna 28, wykup 30;
  • Ofertę produktów finansowania środków trwałych dostępną na rynku;
  • Różnice pomiędzy produktami leasingowymi i innymi produktami finansującymi środki trwałe (kredyty, pożyczki, wynajem długoterminowy);
  • Katalog finansowych i podatkowych korzyści dla leasingobiorcy wynikających z zawarcia umowy leasingu;
  • Zasady i regulaminy wewnętrzne dotyczące wymaganej od klienta dokumentacji leasingowej;
  • Zasady działania systemów informatycznych stosowanych w firmie leasingowej.
  • Objaśniać zasady udzielenia i spłaty leasingu;
  • Zapoznawać klienta z ofertą produktów leasingowych;
  • Określać czynniki wpływające na koszt leasingu 13;
  • Dopasowywać produkty leasingowe do potrzeb klienta z uwzględnieniem ryzyka, warunków finansowych i innych wymogów wynikających np. z uwarunkowań prawnych;
  • Wskazywać różnice pomiędzy leasingiem a innymi produktami finansującymi nabycie środków trwałych;
  • Wskazywać korzyści dla leasingobiorcy wynikające z zawarcia umowy leasingu (finansowe, podatkowe);
  • Doradzać i udzielać pomocy w zakresie kompletowania dokumentów do wniosku leasingowego;
  • Wypełniać wnioski, formularze, umowy z użyciem urządzeń i systemów informatycznych stosowanych w instytucji leasingowej.

Kompetencja zawodowa Kz2: Zapewnianie obsługi klienta w obszarze produktów leasingowych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z5, Z6, Z7, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z5

Analizowanie dokumentacji i ocenianie ryzyka w celu podjęcia decyzji o przyznaniu leasingu

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady weryfikacji dokumentacji leasingowej;
  • Zasady i metody oceny zdolności leasingowej 31 klienta wnioskującego o leasing finansowy lub operacyjny;
  • Programy informatyczne do oceny zdolności leasingowej;
  • Bazy danych i narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie procesem finansowania;
  • Zasady korzystania z systemów wymiany informacji gospodarczej i uzyskane z nich informacje;
  • Rodzaje i formy prawne zabezpieczeń;
  • Zasady wyceny proponowanych przez klienta zabezpieczeń prawnych leasingu;
  • Regulacje wewnętrzne dotyczące zasad przyznawania leasingu;
  • Zasady przeprowadzenia inspekcji terenowych;
  • Metody oraz narzędzia badania i analizy sytuacji finansowej różnych rodzajów podmiotów gospodarczych;
  • Zakres dokumentacji niezbędnej do podjęcia decyzji o przyznaniu leasingu i sposób jej weryfikacji;
  • Zasady szacowania ryzyka leasingowego;
  • Zasady ustalania opłat wpływających na koszt leasingu;
  • Zasady podejmowania decyzji o przyznaniu leasingu;
  • Zasady sporządzania rekomendacji decyzji o przyznaniu leasingu;
  • Programy i systemy umożliwiające oraz wspomagające zawieranie transakcji;
  • Zasady kontaktów z klientem i zakres informacji przekazywanych klientowi.
  • Weryfikować złożoną przez klienta dokumentację pod względem formalnym: kompletności i poprawności wypełnienia, aktualności danych, prawidłowości reprezentacji;
  • Oceniać dochody, możliwości i źródła spłaty zobowiązań;
  • Przeprowadzać ocenę zdolności leasingowej klienta z użyciem programów i narzędzi informatycznych do oceny zdolności leasingowej oraz interpretować uzyskane z nich dane;
  • Sprawdzać i oceniać wiarygodność klienta, z wykorzystaniem wewnętrznych i zewnętrznych baz danych i systemów wymiany informacji gospodarczej stosowanych w instytucji (np. BIG);
  • Oceniać stan i wartość proponowanych zabezpieczeń prawnych leasingu;
  • Stosować wewnętrzne przepisy dotyczące zasad podejmowania decyzji o przyznaniu leasingu;
  • Przeprowadzać inspekcje terenowe w celu sprawdzenia zgodności stanu faktycznego z dokumentacją;
  • Oceniać wewnętrzne i zewnętrzne czynniki ryzyka finansowanego przedsięwzięcia;
  • Sporządzać rekomendacje do podjęcia decyzji o przyznaniu leasingu przez komórkę organizacyjną odpowiedzialną za ocenę i analizę ryzyka;
  • Ustalać i negocjować z klientem wysokość kosztów zawieranych transakcji;
  • Posługiwać się programami umożliwiającymi i wspomagającymi zawieranie transakcji;
  • Informować klienta o decyzji o przyznaniu lub nieprzyznaniu finansowania.

Z6

Uczestniczenie w procesie przygotowania transakcji leasingowej

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Źródła informacji, w tym zewnętrzne i wewnętrzne serwisy informacyjne oraz rodzaj danych możliwych do pozyskania z tych źródeł;
  • Zasady współpracy z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w instytucji finansowej;
  • Zasady sporządzania rekomendacji decyzji o przyznaniu leasingu;
  • Obowiązujące regulacje prawne związane z obsługą procesu leasingu i wykonywaniem zawodu;
  • Zasady postępowania w przypadkach zidentyfikowania potencjalnych zagrożeń dla instytucji finansowej;
  • Procedury i standardy obowiązujące na danym stanowisku.
  • Kompletować dokumentację niezbędną do podjęcia decyzji o przyznaniu leasingu;
  • Korzystać z różnorodnych źródeł informacji i danych dotyczących zawieranej transakcji, w tym zewnętrznych i wewnętrznych serwisów informacyjnych oraz analizować uzyskane z nich dane;
  • Przygotowywać propozycję warunków udzielenia leasingu z uwzględnieniem ryzyka transakcji;
  • Współpracować z analitykiem finansowym;
  • Oceniać zgodność podejmowanych czynności i wykonywanych zadań z obowiązującymi normami prawnymi;
  • Identyfikować potencjalne zagrożenia dla instytucji, wynikające z zawieranych transakcji i podpisywanych dokumentów, takie jak np. pranie pieniędzy 22, poświadczenie nieprawdy, fałszerstwa;
  • Poruszać się biegle w zagadnieniach prawnych związanych z wykonywaniem zawodu;
  • Stosować procedury i standardy obowiązujące na danym stanowisku.

Z7

Zawieranie umów leasingowych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady sporządzania i zawierania umów cywilnoprawnych;
  • Regulacje dotyczące przygotowywania dokumentów niezbędnych do ustanowienia prawnych zabezpieczeń;
  • Zasady działania systemów ewidencji umów, w tym systemów informatycznych;
  • Zasady i metody weryfikacji dokumentacji klienta;
  • Przepisy wewnętrzne regulujące proces leasingu w instytucji;
  • Zasady archiwizacji dokumentacji leasingowej zgodnie z obowiązującymi procedurami;
  • Zasady załatwiania spraw urzędowych związanych z obsługą klienta;
  • Zasady współpracy z firmami ubezpieczeniowymi i ich ofertę;
  • Zasady rejestracji i ubezpieczenia środka trwałego, będącego przedmiotem leasingu.
  • Przygotowywać do zawarcia umowę leasingu wraz z umowami pobocznymi;
  • Kontrolować skuteczność zawarcia umowy leasingu oraz umów pobocznych z klientem;
  • Wprowadzać do systemu ewidencji umowy leasingowe oraz umowy dotyczące zabezpieczeń prawnych;
  • Sprawdzać spełnienie warunków umownych przez wnioskodawcę;
  • Współpracować z urzędami i firmami ubezpieczeniowymi;
  • Zapewniać koordynację procesu rejestracji i ubezpieczenia środka trwałego, będącego przedmiotem leasingu.

Kompetencja zawodowa Kz3: Wspieranie obsługi posprzedażowej obejmuje zestaw zadań zawodowych Z8, Z9, Z10, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z8

Monitorowanie spłat i obsługiwanie umowy leasingowej

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady monitoringu spłat leasingu, w tym systemy informatyczne służące do monitorowania spłat i kontroli opóźnień w spłatach;
  • Zasady likwidacji szkód komunikacyjnych, odnowienia ubezpieczenia, regulacje dotyczące cesji umów i możliwości wcześniejszego zakończenia umów leasingu;
  • Reguły przeprowadzania i częstotliwość monitoringu zabezpieczeń;
  • Zasady prowadzenia i częstotliwość monitoringu sytuacji ekonomiczno-finansowej leasingobiorcy;
  • Zasady postępowania z klientami, którzy opóźniają się w spłatach lub nie dotrzymują innych warunków umowy leasingowej;
  • Zakres dokumentacji stosowanej do monitoringu leasingobiorcy;
  • Przepisy dotyczące bezpiecznego korzystania z zewnętrznych systemów informacyjnych i baz danych.
  • Kontrolować terminowość i wysokość spłat rat leasingowych;
  • Udzielać pomocy leasingobiorcom w różnych sprawach przez cały okres trwania umowy leasingowej (likwidacja szkody komunikacyjnej, wznowienie ubezpieczenia, cesja umowy, wcześniejsze zakończenie leasingu);
  • Kontrolować okresowo ważność i wartość prawnych zabezpieczeń leasingu;
  • Przeprowadzać okresowe inspekcje terenowe;
  • Przygotowywać na wniosek leasingobiorcy rekomendacje decyzji dotyczących zmian warunków finansowania i zabezpieczeń prawnych leasingu zgodnie z obowiązującymi wewnętrznymi zasadami i procedurami;
  • Przygotowywać aneksy do zawartych umów;
  • Ustanawiać i zwalniać zabezpieczenia;
  • Analizować informacje z otoczenia zewnętrznego, które mogą mieć wpływ na sytuację finansową leasingobiorcy i możliwości terminowej spłaty leasingu.

Z9

Zapewnianie długotrwałych relacji z klientami

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Techniki utrzymywania stałego kontaktu z klientami;
  • Znaczenie budowania poczucia zaufania i współpracy oraz jakości usług w systemie opieki nad klientami;
  • Metody indywidualnego podejścia do klienta;
  • Zasady efektywnego wykorzystywania środków komunikacji (telefonu, poczty elektronicznej) w kontaktach z klientem;
  • Zasady obsługi skarg i reklamacji;
  • Zasady kreowania dobrego wizerunku i znaczenia reputacji instytucji finansowej.
  • Nawiązywać i budować długotrwałe relacje z klientami w celu realizacji wyznaczonych planów sprzedaży produktów/usług finansowych;
  • Monitorować potrzeby klienta, reagować na nie w celu sprzedaży nowych produktów;
  • Świadczyć usługi konsultacyjne i doradcze w zakresie oferowanych usług finansowych;
  • Obsługiwać skargi i reklamacje;
  • Kształtować pozytywny wizerunek instytucji finansowej.

Z10

Sporządzanie sprawozdań, rejestrów oraz innej dokumentacji finansowej

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady wewnętrzne archiwizacji dokumentacji;
  • Metody i systemy archiwizacji;
  • Przepisy w zakresie ochrony danych osobowych;
  • Zasady korzystania z baz danych;
  • Matematykę finansową 19, podstawowe algorytmy z użyciem arkuszy kalkulacyjnych;
  • Sposoby przygotowywania analiz i zestawień;
  • Zasady sprawozdawczości obowiązujące w instytucji finansowej.
  • Kompletować i archiwizować dokumentację zgodnie z obowiązującymi wewnętrznymi zasadami i procedurami oraz z wykorzystaniem systemów archiwizacji (w tym elektronicznej);
  • Prowadzić bazy danych klientów z zachowaniem przepisów wewnętrznych i obowiązującego prawa (np. ochrona danych osobowych);
  • Sporządzać zestawienia i analizy ilościowe i jakościowe;
  • Przygotowywać raporty i sprawozdania.

Pracownik w zawodzie doradca do spraw leasingu powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.

W szczególności pracownik jest gotów do:

  • Przestrzegania określonych w standardach etycznych i normach zawodowych zasad uczciwości, rzetelności, poufności oraz zapobiegania konfliktom interesów w realizacji usług finansowych.
  • Przewidywania konsekwencji swoich działań i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące działań leasingowych.
  • Utożsamiania się ze strategią pracodawcy i dbania o jego wizerunek.
  • Budowania i utrzymywania trwałych relacji z klientami.
  • Wykazywania inicjatywy, otwartości i zorientowania na klienta.
  • Godzenia interesów leasingobiorcy i leasingodawcy.
  • Podnoszenia w sposób ciągły swoich umiejętności sprzedażowych (komunikatywność, łatwość nawiązywania kontaktów, profesjonalizm w prowadzaniu rozmów i spotkań) oraz technik negocjacyjnych.

Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu doradca do spraw leasingu.

5 4 3 2 1 0 Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania internetu Umiejętności matematyczne Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania Sprawność motoryczna Planowanie i organizowanie pracy Wywieranie wpływu/przywództwo Komunikacja ustna Współpraca w zespole Rozwiązywanie problemów

Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu doradca do spraw leasingu

Uwaga:

Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).

Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie doradca do spraw leasingu nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisu kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę