INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Powiatowy Urząd Pracy w Leżajsku


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Mechanik lotniczy obsługi technicznej

Kod: 315318

2. Opis zawodu

Mechanik lotniczy obsługi technicznej zajmuje się obsługą techniczną wraz z obsługą konstrukcji statku powietrznego (SP) 24, urządzeniami napędowymi oraz systemami mechanicznymi i elektrycznymi. Wykonuje obsługę: wyposażenia i komponentów, systemów elektroniki lotniczej wymagających prostych testów w celu sprawdzenia, czy nadają się one do eksploatacji i nie wymagają wykrywania usterek, poświadcza wykonanie obsługi.

Opis pracy

Celem pracy mechanika lotniczego obsługi technicznej jest prawidłowe wykonanie:

  • obsługi technicznej konstrukcji statku powietrznego, urządzenia napędowego oraz systemów mechanicznych i elektrycznych;
  • obsługi systemów awioniki 23 zgodnie z dokumentacją techniczną, procesami technologicznymi oraz wymogami producenta, gwarantującymi bezpieczny przewóz lotniczy pasażerów i frachtu.

Identyfikuje on i diagnozuje, a także usuwa usterki wykryte w czasie przeprowadzonej obsługi.

Sposoby wykonywania pracy

Do zadań mechanika lotniczego obsługi technicznej należy m.in.:

  • przestrzeganie ściśle instrukcji obsługi technicznej danego SP;
  • wykonywanie obsługi liniowej 16 i/lub hangarowej (bazowej) 15 zgodnie z informacjami zawartymi w oryginalnej instrukcji obsługi technicznej producenta (Maintenance Manual 13);
  • uzupełnianie kart kontroli przeglądu 7.

WAŻNE:

Mechanik lotniczy obsługi technicznej wykonuje pracę zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami. Powinien stale doskonalić swoje kompetencje, w różnych formach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2. Kompetencja zawodowa.

Warunki pracy

Praca mechanika lotniczego obsługi technicznej może być wykonywana w pomieszczeniach biurowych, laboratoryjnych, halach produkcyjnych, hangarach lub na wolnym powietrzu.

Mechanik lotniczy obsługi technicznej może pracować:

  • w organizacjach projektowych i produkcyjnych przemysłu lotniczego,
  • w warsztatach lotniczych,
  • w organizacjach obsługowych,
  • na lotniskach,
  • w służbach technicznych lotnictwa wojskowego,
  • w aeroklubach.

Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.

Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy

Mechanik lotniczy obsługi technicznej ze względu na charakter wykonywanej pracy wykorzystuje różne maszyny i narzędzia:

  • narzędzia ślusarskie (różnego rodzaju klucze, wkrętaki),
  • nowoczesne wyposażenie diagnostyczne, AKP 1 (aparatura kontrolno-pomiarowa),
  • narzędzia specjalistyczne (tensometr, siłomierz, urządzenie do wyważenia śmigła ogonowego itp.),
  • podnośniki,
  • suwnice,
  • drabinki,
  • podesty,
  • urządzenia wytwarzające duże ciśnienie (zasilacze hydrauliczne, sprężone gazy) itd.

Organizacja pracy

Mechanik lotniczy obsługi technicznej pracuje najczęściej w systemie zmianowym – istotna część pracy może być wykonywana w nocy. Musi być dyspozycyjny i może być często wzywany do pracy w godzinach dodatkowych (z uwagi na awarie). Może być także delegowany przez swojego pracodawcę nawet na okres kilku dni, a czasem i dłuższy czas, na inne lotniska w kraju lub za granicę, w celu wykonania tam obsług lub usunięcia awarii. Pracownik może pracować indywidualnie lub zespołowo, w zależności od powierzonych zadań.

Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka

Mechanik lotniczy obsługi technicznej może być narażony na zagrożenia:

  • mechaniczne (poruszające się z ogromną prędkością części maszyn – łopaty wirnika nośnego, śmigła, turbiny),
  • związane z czynnikiem ludzkim,
  • związane z pracą na wysokości,
  • związane z hałasem (startujące i lądujące SP, próby zespołów napędowych),
  • chemiczne (pyły, gazy, smary, oleje, ciecze),
  • elektryczne (praca z urządzeniami pod napięciem),
  • związane z promieniowaniem radioaktywnym (detektory dymu), mikrofalowym (radary), elektromagnetycznym (radio).

Do występujących w zawodzie chorób można zaliczyć:

  • zatrucia ostre lub przewlekłe,
  • ostre reakcje alergiczne,
  • choroby skóry,
  • choroby wzroku,
  • zaburzenia słuchu.

Szczególnie ważne jest wykonywanie napraw i przeglądów SP zgodnie z:

  • wymaganiami sanitarno-higienicznymi,
  • zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • zasadami przeciwpożarowymi,
  • zasadami ochrony środowiska,
  • zasadami i procedurami wewnątrzzakładowymi.

Wymagania psychofizyczne

Dla pracownika wykonującego zawód mechanik lotniczy obsługi technicznej ważne są:

w kategorii wymagań fizycznych

  • wysoka ogólna wydolność fizyczna,
  • sprawność narządu wzroku,
  • sprawność narządu słuchu,
  • sprawność układu mięśniowego,
  • sprawność zmysłu dotyku,
  • sprawność układu oddechowego
  • sprawność układu krążenia;

w kategorii sprawności sensomotorycznych

  • zręczność rąk,
  • zmysł równowagi,
  • rozróżnianie barw,
  • widzenie o zmroku,
  • koordynacja wzrokowo-ruchowa,
  • spostrzegawczość,
  • szybki refleks,
  • brak lęku przed wysokością,
  • czucie dotykowe;

w kategorii sprawności i zdolności

  • uzdolnienia techniczne,
  • koncentracja i podzielność uwagi,
  • zdolność przetwarzania dużej ilości informacji,
  • widzenie stereoskopowe (widzenie głębi, umożliwiające ocenę odległości),
  • gotowość do pracy w trudnych warunkach środowiskowych,
  • zdolność podejmowania szybkich decyzji,
  • łatwość przechodzenia z jednej czynności do drugiej;

w kategorii cech osobowościowych

  • rzetelność oraz dokładność,
  • odpowiedzialność,
  • komunikatywność i zdolność do współdziałania,
  • wysoka samodyscyplina i samokontrola,
  • utrzymanie porządku,
  • odporność na stres,
  • wytrwałość i cierpliwość.

WAŻNE:

Mechanik lotniczy obsługi technicznej musi wykazać się dużą odpowiedzialnością, jak i szybkością działania w przypadkach awaryjnych. Musi on bezwzględnie przestrzegać procedur, instrukcji producenta oraz ustaleń pracodawcy, aby do takich sytuacji awaryjnych nie dopuszczać.

Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.4. Kompetencje społeczne; 3.5. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.

Wymagania zdrowotne

Mechanik lotniczy obsługi technicznej powinien wykazywać się ogólnym dobrym stanem zdrowia. Przeciwwskazaniem do pracy są:

  • zawroty głowy,
  • klaustrofobia,
  • zaburzenia równowagi,
  • daltonizm,
  • egzemy wszelkiego rodzaju,
  • alergie skórne na smary, rozpuszczalniki, oleje itd.

WAŻNE:

O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.

Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie

Do podjęcia pracy w zawodzie mechanik lotniczy obsługi technicznej wymagane jest wykształcenie średnie o profilu lotniczym (np. w zawodzie technik mechanik lotniczy) lub obejmujące kierunki mechaniczne, takie jak: mechanik maszyn i urządzeń przemysłowych, ślusarz, elektromechanik.

Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie

Podstawowymi wymogami do wykonywania zadań zawodowych mechanika lotniczego obsługi technicznej są:

  • posiadane certyfikaty i świadectwa, potwierdzające udział w szkoleniach w zakresie obsługi technicznej statków powietrznych,
  • uprawnienia do pracy na wysokości,
  • uprawnienia do poruszania się pojazdami wolnobieżnymi,
  • prawo jazdy kat. B,
  • uprawnienia elektryczne SEP do 1 kV 27,
  • uprawnienia do obsługi urządzeń wysokociśnieniowych.

Przydatna jest również dobra znajomość języka angielskiego, gdyż dokumentacja techniczna, karty technologiczne 8 i zadaniowe 9 większości statków powietrznych są dostępne w tym języku.

WAŻNE:

Przy zatrudnianiu w zawodzie mechanik lotniczy obsługi technicznej wymagane jest potwierdzenie kwalifikacji przez instytucje uprawnione.

Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.

Możliwości rozwoju zawodowego i awansu

Mechanik lotniczy obsługi technicznej może:

  • na początku swojej drogi zawodowej pracować jako mechanik lotniczy pod nadzorem certyfikowanego mechanika lotniczego, realizując podstawowe zadania związane z naprawą i obsługą SP, jak i jego komponentów,
  • pracować samodzielnie – po nabyciu doświadczenia (około 2–5 lat) i po odbyciu szkoleń w certyfikowanym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego ośrodku oraz zdaniu egzaminu i otrzymaniu licencji na obsługę techniczną statku powietrznego,
  • awansować na technika i poświadczać obsługę techniczną wykonywaną przez innych mechaników lotniczych obsługi technicznej, nieposiadających uprawnień na dany typ SP,
  • w obsłudze hangarowej awansować na personel poświadczający kat. C 21.

Możliwości potwierdzania kompetencji

Podstawową formą potwierdzenia kompetencji mechanika lotniczego obsługi technicznej jest wystawiana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego licencja na obsługę techniczną statku powietrznego.

Dodatkowymi formami potwierdzania kompetencji są:

  • wystawiane przez pracodawcę (organizacje obsługowe 19) zakresy uprawnień (approval) 28,
  • rejestrowanie czynności/zadań wykonywanych na statkach powietrznych (log book 6),
  • listy referencyjne wystawiane przez pracodawcę,
  • świadectwa z odbytych szkoleń specjalistycznych (prób i regulacji silników, kołowania 11, obsługi komunikacji radiowej, boroskopu 2).

Istnieje również możliwość potwierdzenia kwalifikacji M.31 Wykonywanie obsługi liniowej i hangarowej statków powietrznych przypisanej do zawodu pokrewnego (szkolnego) technik mechanik lotniczy.

Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl

Osoba zatrudniona w zawodzie mechanik lotniczy obsługi technicznej może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:

Nazwa zawodu pokrewnego

zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności

Kod zawodu

Mechanik pokładowy

315301

Technik awionikS

315316

Technik mechanik lotniczyS

315317

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę