INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Powiatowy Urząd Pracy w Leżajsku


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Nauczyciel przedszkola

Kod: 234201

3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje

Pracownik w zawodzie nauczyciel przedszkola wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:

  • Z1 Planowanie i realizowanie zadań wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczych w powierzonej grupie dzieci zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego 9.
  • Z2 Dokonywanie obserwacji dziecka, określanie zakresu jego rozwoju.
  • Z3 Decydowanie w sprawie doboru metod, form, literatury i środków dydaktycznych w pracy z dzieckiem.
  • Z4 Wspieranie wielokierunkowości rozwoju i aktywności dziecka celem przygotowania do podjęcia nauki w szkole.
  • Z5 Wspomaganie rozwoju dziecka, rozwijanie jego zdolności i zainteresowań.
  • Z6 Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie: poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka, a potrzeby tworzenia relacji osobowych.
  • Z7 Wdrażanie dzieci do przyjętych norm społecznych.
  • Z8 Współdziałanie z rodzicami i specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  • Z9 Współdziałanie z różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami celem tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.

Kompetencja zawodowa Kz1: Realizowanie procesu dydaktycznego i wychowawczego w nauczaniu przedszkolnym obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z6, Z7, Z8, Z9, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z1 Planowanie i realizowanie zadań wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczych w powierzonej grupie dzieci zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  • Procedurę dopuszczania do użytku programów wychowania przedszkolnego;
  • Formy i metody pracy w tym metody integracyjne;
  • Zasady opracowywania planów dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych i programów indywidualnego wspomagania i korygowania rozwoju dziecka;
  • Zasady sprawowania opieki nad dziećmi;
  • Zasady wdrażania dzieci do samoobsługi.
  • Planować i realizować zajęcia dydaktyczne;
  • Opracowywać plany miesięczne wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcze;
  • Planować tygodniowe tematy kompleksowe do realizacji, cele, formy i metody pracy oraz środki dydaktyczne;
  • Dokonywać poprawnych zapisów w dziennikach zajęć zgodnych z planem miesięcznym, tygodniowym rozkładem zajęć i ramowym rozkładem dnia;
  • Realizować prace dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczą w oparciu o wybrane programy wychowania przedszkolnego, programy własne, projekty, akcje edukacyjne i zajęcia dodatkowe;
  • Planować i organizować własny warsztat pracy;
  • Zachowywać właściwą proporcję zagospodarowania czasu pobytu dzieci w przedszkolu;
  • Planować różnorodne zabawy dziecięce i gry dydaktyczne wykorzystywane w przedszkolu;
  • Planować adaptację dzieci w przedszkolu;
  • Stwarzać dzieciom warunki do zabaw twórczych.

Z2

Dokonywanie obserwacji dziecka, określanie zakresu jego rozwoju

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Akty prawne regulujące pracę wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczą;
  • Metodykę wychowania w przedszkolu;
  • Podstawy psychologii rozwojowej dziecka;
  • Zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji specjalistycznych, z uwzględnianiem danych wrażliwych dziecka;
  • Zasady diagnozowania potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizowanie pracy z nim;
  • Obserwację, jako jedną z metod poznawania dziecka w przedszkolu.
  • Planować i prowadzić obserwację pedagogiczną
  • i odnotowywać w arkuszach obserwacji;
  • Analizować i prowadzić obowiązującą dokumentację dziecka;
  • Stosować wiedzę metodyczną w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub rozwojowych.

Z3

Decydowanie w sprawie doboru metod, form, literatury i środków dydaktycznych w pracy z dzieckiem

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Metodykę wychowania i nauczania w przedszkolu;
  • Zasadę zaspokajania potrzeb, aktywności i indywidualizacji dziecka;
  • Formy i metody aktywizujące pracę z dziećmi;
  • Sposoby wykorzystywania środków dydaktycznych wpływające na wdrażanie do różnorodnej aktywności i samodzielności;
  • Programy komputerowe;
  • Potrzeby stałego doskonalenia swojego warsztatu pracy.
  • Rozpoznawać w sposób właściwy specjalne potrzeby edukacyjne każdego wychowanka;
  • Analizować i dobierać utwory literackie do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;
  • Przygotowywać pomoce dydaktyczne do zajęć, zabaw i uroczystości;
  • Dobierać tematykę zajęć dostosowaną do rozwoju psychofizycznego dziecka w przedszkolu;
  • Zastosować metody słowne, oglądowe i praktyczne w pracy z dziećmi;
  • Aktywizować dzieci podczas zajęć wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczych wykorzystując żetony, pacynki, ilustracje, historyjki, teatrzyki, itp.

Z4

Wspieranie wielokierunkowości rozwoju i aktywności dziecka celem przygotowania do podjęcia nauki w szkole

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady planowania zajęć edukacyjnych w przedszkolu ukierunkowanych do podjęcia nauki w szkole;
  • Zadania i obszary podstawy programowej, które przygotowują do podjęcia nauki w szkole;
  • Mechanizmy uczenia się prowadzące do osiągnięcia poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
  • Uwarunkowania rozwoju mowy, kształtowania się kompetencji językowych;
  • Zasady opracowania informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  • Diagnozować, monitorować i analizować osiągnięcia dzieci;
  • Opracowywać programy własne; celem wspomagania rozwoju każdego dziecka;
  • Dokonywać diagnozy gotowości szkolnej dziecka;
  • Tworzyć warunki umożliwiające swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek dzieci;
  • Umożliwiać każdemu dziecku zaprezentowanie swojej wiedzy oraz zdobytych umiejętności, osiągnięć i zdolności do podjęcia nauki w szkole;
  • Przygotowywać dzieci do udziału w konkursach plastycznych, wokalno-muzycznych, recytatorskich itp.

Z5

Wspomaganie rozwoju dziecka, rozwijanie jego zdolności i zainteresowań

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Terminy z zakresu psychologii i pedagogiki;
  • Potrzeby na poszczególnych etapach życia przedszkolnego dziecka w rozwijaniu umiejętności i sprawności;
  • Potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia;
  • Metody i sposoby rozbudzania zainteresowań;
  • Znaczenie problemu dla rozwoju i funkcjonowania dziecka.
  • Określać kierunek pracy z dzieckiem;
  • Opracowywać programy i plany pracy indywidualnej;
  • Kierować i stymulować rozwój dzieci, dobierać materiały i pomoce dydaktyczne;
  • Rozwijać zainteresowania i zdolności dzieci wykorzystując różne techniki i utwory literackie;
  • Promować dzieci w środowisku lokalnym.

Z6

Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie: poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka, a potrzeby tworzenia relacji osobowych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady kształtowania postaw w kontakcie z poznanym otoczeniem społecznym;
  • Zasady dobrej komunikacji w relacji dziecko, rodzic, nauczyciel;
  • Znaczenie wpływu postaw wychowawczych rodziców i opiekunów prawnych dziecka;
  • Zasady wychowania i współżycia społecznego;
  • Potrzeby organizowania sytuacji sprzyjających dobremu samopoczuciu dziecka w przedszkolu.
  • Dostrzegać umiejętnie sytuacje indywidualności i oryginalności dziecka;
  • Oceniać stany emocjonalne dziecka i pomagać mu w ich rozumieniu;
  • Chronić dziecko przed wszelkimi formami dyskryminacji oraz przemocy fizycznej lub psychicznej;
  • Kształtować postawy dziecka, jako członka zbiorowości przedszkolnej;
  • Kształtować prawidłowe współżycie w grupie o zróżnicowanym wieku;
  • Wspierać dzieci w radzeniu sobie z trudnościami i niską samooceną;
  • Rozmawiać z dzieckiem tak, aby podnieść jego poczucie wartości.

Z7

Wdrażanie dzieci do przyjętych norm społecznych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady kształtowania umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny;
  • Zasady rozwijania umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z innymi ludźmi;
  • Zasady polubownego rozwiązywania konfliktów i umiejętności dochodzenia do kompromisu;
  • Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady zachowania.
  • Wspierać dziecko w radzeniu sobie z trudnościami;
  • Kształtować podstawowe powinności moralne, takie jak: życzliwość, tolerancja, sprawiedliwość
  • i uczciwość;
  • Uświadamiać dzieciom ich prawa i obowiązki;
  • Pomagać w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja”;
  • Opracowywać „Kodeks zachowań przedszkolaka” 2 celem wspierania i motywowania dzieci;
  • Kształtować życzliwy i otwarty stosunek do ludzi i przyrody.

Z8

Współdziałanie z rodzicami i specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Potrzeby i oczekiwania rodziców i dzieci;
  • Zasady opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;
  • Zasady budowania zaufania w kontaktach z rodzicami/prawnymi opiekunami;
  • Rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • Procedurę udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Pomagać rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości i predyspozycji dziecka;
  • Realizować zalecenia zawarte w opinii lub orzeczeniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej 6;
  • Nawiązywać współpracę z innymi nauczycielami, specjalistami, instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci;
  • Rozpoznawać symptomy krzywdzenia dziecka i przestrzegać procedur postępowania w przypadku ich podejrzenia;
  • Opracowywać prawa i obowiązki rodziców;
  • Wspierać rodziców w ich działaniach wychowawczych – przygotowywać prelekcje, pogadanki, warsztaty, rozmowy indywidualne, tablice graficzne, filmy edukacyjne, propozycje ćwiczeń i zabaw.

Z9

Współdziałanie z różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami celem tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Potrzeby współpracy z rodzicami, rozszerzania i pogłębiania wiedzy o dziecku oraz ustalanie wspólnych, jednolitych form oddziaływania wychowawczego;
  • Środowisko lokalne;
  • Zasady kształtowania postawy dziecka, jako członka środowiska poza przedszkolnego;
  • Znaczenie wychowawcze bezpośrednich kontaktów z otoczeniem dziecka;
  • Przykłady realizacji wybranych zagadnień z wychowania społeczno-moralnego.
  • Planować i organizować wycieczki do różnych instytucji użyteczności społecznej;
  • Prowadzić rozmowy na tematy okolicznościowe związane z zainteresowaniami dzieci;
  • Organizować uroczystości i imprezy przedszkolne z udziałem dzieci;
  • Przybliżać dzieciom pracę ludzi o różnych zawodach;
  • Współpracować ze środowiskiem rodzinnym dziecka;
  • Promować sukcesy dzieci.

Pracownik w zawodzie nauczyciela przedszkola powinien mieć kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.

W szczególności pracownik jest gotów do:

  • Ponoszenia odpowiedzialności za skutki własnych działań edukacyjno-wychowawczo-opiekuńczych i podjętych decyzji, dotyczących wychowanków przedszkola.
  • Podejmowania samodzielnych decyzji dotyczących organizacji pracy z dzieckiem.
  • Wykazywania empatii i asertywności pozwalającej na wspieranie rozwoju dzieci przedszkolnych.
  • Posługiwania się umiejętnością udzielania wzmocnień społecznych (nagradzania), które umożliwiają wywieranie większego wpływu na dziecko.
  • Budowania autorytetu i rozwiązywania problemów, reagowania w przypadku częstego występowania konfliktów w grupie dzieci.
  • Rozwiązywania problemów wynikających ze specyfiki zawodu nauczyciel przedszkola.
  • Przestrzegania etyki zawodowej w tym zasad uczciwości, rzetelności, wzorców zachowania i moralności.
  • Rozwijania kompetencji osobistych i zawodowych, w celu ulepszania warsztatu pracy z dzieckiem.

Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu nauczyciela przedszkola.

5 4 3 2 1 0 Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania internetu Umiejętności matematyczne Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania Sprawność motoryczna Planowanie i organizowanie pracy Wywieranie wpływu/przywództwo Komunikacja ustna Współpraca w zespole Rozwiązywanie problemów

Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu nauczyciela przedszkola

Uwaga:

Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).

Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie nauczyciela przedszkola nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę