INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Powiatowy Urząd Pracy w Leżajsku


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Rymarz

Kod: 753703

7. Słownik

Nazwa pojęciaDefinicja pojęcia
Awans zawodowy

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje awansu – pionowy oraz poziomy. Awans pionowy oznacza zmianę stanowiska na wyższe w hierarchii przedsiębiorstwa/organizacji oraz przyznanie wyższego wynagrodzenia i poszerzenie uprawnień, np. awans polegający na osiągnięciu wyższego stopnia wymagań formalnych w policji, w wojsku, mianowanie na wyższy stopień – awans nauczycielski. Awans poziomy oznacza zmianę stanowiska niepociągającą za sobą zmiany pozycji pracownika w hierarchii firmy, np. objęcie dodatkowego stanowiska przez pracownika, powierzenie nowych zadań, rozszerzenie uprawnień i zakresu podejmowanych decyzji.

Czynności zawodowe

Są to działania podejmowane w ramach zadania zawodowego i dające efekt w postaci realizacji celu przewidzianego w zadaniu zawodowym.

Edukacja formalna

Kształcenie realizowane przez publiczne i niepubliczne szkoły oraz inne podmioty systemu oświaty, uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego, w ramach programów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych oraz kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych (zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) albo kwalifikacje w zawodzie (zgodnie z przepisami oświatowymi).

Edukacja pozaformalna

Kształcenie i szkolenie realizowane w ramach programów, które nie prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych lub kwalifikacji właściwych dla edukacji formalnej.

Efekty uczenia się

Wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się (w ramach edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne).

Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK)

Przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji umożliwiające porównanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych państwach. W ERK wyróżniono 8 poziomów kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się (wiedza, umiejętności i kompetencje). ERK stanowi układ odniesienia do krajowych ram kwalifikacji w tym do PRK.

Kody niepełnosprawności

Są symbolami rodzaju schorzenia, które ma decydujący wpływ na to, do jakich prac osoba niepełnosprawna może być kierowana, a do jakich nie powinna ze względu na jej zdrowie i skuteczność pracy na danym stanowisku. Podstawowe kody niepełnosprawności:

01-U upośledzenie umysłowe,

02-P choroby psychiczne,

03-L zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu,

04-O choroby narządu wzroku,

05-R upośledzenie narządu ruchu,

06-E epilepsja,

07-S choroby układu oddechowego i krążenia,

08-T choroby układu pokarmowego,

09-M choroby układu moczowo-płciowego,

10-N choroby neurologiczne,

11-I inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego,

12-C całościowe zaburzenia rozwojowe.

Kompetencje społeczne

Jest to rozwinięta w toku uczenia się zdolność kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania.

Kompetencje kluczowe

Są to kompetencje (połączenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) potrzebne w życiu zawodowym i pozazawodowym oraz do bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Na potrzeby opracowania informacji o zawodach wyróżniono 9 kompetencji, które zostały wybrane i pogrupowane ze zbioru 15 kompetencji kluczowych wyodrębnionych w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych - Projekt PIAAC, prowadzonym cyklicznie przez OECD.

Kompetencja zawodowa

Jest to układ wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania, w ramach wydzielonego zakresu pracy w zawodzie zestawu zadań zawodowych. Posiadanie jednej lub kilku kompetencji zawodowych powinno umożliwić zatrudnienie, na co najmniej jednym stanowisku pracy w zawodzie.

Kwalifikacja

Oznacza zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w procesie walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący. W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji wyodrębniono 4 rodzaje kwalifikacji: pełne, cząstkowe, rynkowe i uregulowane.

Polska Rama Kwalifikacji (PRK)

Opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom Europejskich Ram Kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Potwierdzanie kompetencji

Jest to proces polegający na sprawdzeniu, czy kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Terminy o podobnym znaczeniu: „walidacja”, „egzaminowanie”. Proces ten prowadzi do certyfikacji - wydania przez upoważnioną instytucję „dyplomu”, „świadectwa”,

„certyfikatu”.

Sektorowa Rama Kwalifikacji (SRK)

Opis poziomów kwalifikacji funkcjonujących w danym sektorze lub branży; poziomy Sektorowych Ram Kwalifikacji odpowiadają odpowiednim poziomom Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Sprawności sensomotoryczne

Są to sprawności związane z funkcjonowaniem narządów zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, powonienia, dotyku) oraz narządu ruchu (sprawność rąk, precyzja ruchów rąk, sprawność nóg, koordynacja wzrokowo-ruchowa itp.).

Stanowisko pracy

Jest to miejsce pracy w strukturze organizacyjnej, np. przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji, w ramach którego pracownik wykonuje zadania zawodowe stale lub okresowo. Do prawidłowego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy konieczne jest posiadanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych właściwych dla kompetencji zawodowych wyodrębnionych w zawodzie.

Tytuł zawodowy

Jest przyznawany osobie, która udowodniła, że posiada określony zasób wiedzy i umiejętności potrzebny do wykonywania danego zawodu. W niektórych grupach zawodowych (technicy, lekarze, rzemieślnicy) istnieją ustawowo zadekretowane nazwy i hierarchie tych tytułów, podczas gdy w innych nie ma takich systemów. Przykładowo tytuły zawodowe uzyskiwane w szkołach i placówkach oświaty to: robotnik wykwalifikowany i technik, w rzemiośle: uczeń, czeladnik, mistrz, w kulturze fizycznej: trener, instruktor, menedżer sportu.

Umiejętności

Jest to przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.

Uprawnienia zawodowe

Oznaczają posiadanie prawa do wykonywania czynności zawodowych (zawodu), do których dostęp jest ograniczony poprzez przepisy prawne przewidujące konieczność posiadania odpowiedniego wykształcenia, spełnienia wymagań kwalifikacyjnych lub innych dodatkowych wymagań.

Uczenie się nieformalne

Uzyskiwanie efektów uczenia się poprzez różnego rodzaju aktywność poza edukacją formalną i edukacją pozaformalną, w tym poprzez samouczenie się i doświadczenie uzyskane w pracy.

Walidacja

Oznacza sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, niezależnie od sposobu uczenia się (edukacja formalna, pozaformalna i uczenie się nieformalne) tej osoby, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji.

Wiedza

Jest to zbiór opisów obiektów i faktów, zasad, teorii oraz praktyk przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.

Wykształcenie

Oznacza rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowany na podstawie:

  • poziomu wykształcenia odpowiadającego poziomowi ukończonej szkoły (np. wykształcenie: podstawowe, gimnazjalne, ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne, czeladnicze, policealne, wyższe (pierwszy, drugi i trzeci stopień),
  • profilu wykształcenia (ukończonej szkoły) lub dziedziny wykształcenia (kierunek lub kierunek i specjalność ukończonej szkoły wyższej lub wyższej szkoły zawodowej).
Zadanie zawodowe

Jest to logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraźnie określonym początku i końcu wykonywany na stanowisku pracy. Na zadanie zawodowe składa się układ czynności zawodowych powiązanych jednym celem, kończący się określonym wytworem, usługą lub istotną decyzją. W wyniku podziału pracy każdy zawód różni się wykonywanymi zadaniami, na które składają się czynności zawodowe.

Zawód

Jest to zbiór zadań zawodowych wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji i kompetencji (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło utrzymania.

Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK)

Wyodrębniona część Krajowego Systemu Kwalifikacji, w której obowiązują określone w ustawie standardy opisywania kwalifikacji oraz przypisywania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji, zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i ich ewidencjonowania w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK), a także zasady i standardy certyfikowania kwalifikacji oraz zapewniania jakości nadawania kwalifikacji.

Informacje o ZSK są dostępne pod adresem: https://www.kwalifikacje.gov.pl/

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK)

Rejestr publiczny prowadzony w systemie teleinformatycznym, ewidencjonujący kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Informacje o ZRK są dostępne pod adresem: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/

Lp.

Nazwa pojęcia

Definicja

Źródło

1. Igła rymarska

Narzędzie służące do ręcznego szycia nićmi. Może być proste lub zakrzywione.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

2. Konik rymarski

Ławka drewniana na czterech nogach służąca rymarzowi do ręcznego szycia w pozycji siedzącej.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

3. Konserwacja

Sposób zabezpieczenia wyrobu przed działaniem czynników zewnętrznych: śniegu, deszczu, brudu, potu itp.

Definicja opracowana przez zespół ekspercki

4. Krajarka wielonożowa

Maszyna służąca do mechanicznego wykrawania pasów i pasków.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

5. Nagłowniak

Narzędzie do wyrównywania główek nitów po ich rozklepaniu. Powierzchnia części roboczej nagłowniaka ma zwykle kształt półokrągły.

http://www.iccomoprestino.it/?p=21

[dostęp: 10.07.2018]

6. Ochraniacz na kończyny

Osłony na części ciała w celu zabezpieczenia przed urazami mechanicznymi.

Definicja opracowana przez zespół ekspercki

7. Okucia

Elementy metalowe, np. sprzączki, uchwyty, kółka, nity itp. potrzebne do wykonania wyrobów rymarskich.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

8. Prasa ręczna

Maszyna do sklejania pasów skórzanych i wycinania elementów wyrobów za pomocą wykrojników.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

9. Punce

Narzędzie służące do wykonywania zagłębień na skórze.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

10. Rekonstrukcja

Odtworzenie czegoś, niekoniecznie wierne,

na podstawie zachowanych materiałów historycznych.

Definicja opracowana przez zespół ekspercki

11. Renowacja wyrobów

Operacje związane z odnowieniem, odświeżeniem oraz wymianą uszkodzonych elementów wyrobów rymarskich.

Definicja opracowana przez zespół ekspercki

12. Replika

Idealne odtworzenie wzoru historycznego.

Definicja opracowana przez zespół ekspercki

13. Rozkrój skór

Zespół czynności technologicznych, których celem jest podział materiałów płaskich na części składowe wyrobu rymarskiego.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

14. Rysunek złożeniowy

Rysunek całego wyrobu z umiejscowieniem wszystkich elementów składowych.

Definicja opracowana przez zespół ekspercki

15. Saszetka

Mała płaska torebka.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

16. Siodło

Siedzenie na grzbiet konia służące do jazdy wierzchem.

Prus-Niewiadomski Z.: Słownik terminologiczny zabytków. Zaprzęgi konne. Ministerstwo Kultury i Sztuki. Generalny Konserwator zabytków, Warszawa 1989

17. Sprzęt jeździecki

Artykuły potrzebne do jazdy wierzchem. Obok siodła i uprzęży są to: podkładki pod siodło, wędzidła, strzemiona, ogłowia, wodze, ochraniacze dla koni itp.

Definicja opracowana przez zespół ekspercki

18. Szydło

Narzędzie metalowe przeznaczone do robienia otworów przy szyciu skóry.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

19. Ścienianie

Niwelowanie grubości końców pasków lub brzegów skórzanych części składowych w celu łatwiejszego ich połączenia lub zaszycia do nich okuć.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

20. Ścieniarka

Maszyna do mechanicznego ścieniania brzegów wykrojów.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

21. Topografia skóry

Podział powierzchni skóry ze względu na ścisłość, ciągliwość i grubość tkanki skórnej.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

22. Uprząż

Komplet pasów umożliwiających koniowi ciągnięcie pojazdu lub narzędzia.

Grabowski J.: Uprząż i pojazd konny. Polski Związek Hodowców Koni. Warszawa 1963

23. Wybijaki/Wycinaki

Narzędzie służące do wybijania otworów o różnym kształcie i rozmiarach.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

24. Wykańczanie wyrobu

Czynności o charakterze chemicznym (apreturowanie, retuszowanie) lub mechanicznym (czyszczenie, wygładzanie, polerowanie).

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

25. Wykrojnik

Narzędzie mające kształt i wymiary odpowiadające wzornikowi części składowej wyrobu.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

26. Wyroby rymarskie

Artykuły wytwarzane przez rymarza: uprzęże, siodła, sprzęt jeździecki itp.

Definicja opracowana przez zespół ekspercki

27. Wzmocnienia

Elementy zabezpieczające brzegi elementów skórzanych przed nadmiernym rozciąganiem (np. tasiemki, taśmy nośne).

Definicja opracowana przez zespół ekspercki

28. Wzornik

Kopia wykroju części składowej wyrobu rymarskiego wykonana z tektury, fibry, blachy itp.

Rerutkiewicz J., Tobiszewski A.: Rymarstwo. Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę