INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Powiatowy Urząd Pracy w Leżajsku


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Specjalista do spraw organizacji usług gastronomicznych, hotelowych i turystycznych

Kod: 242113

3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje

Pracownik w zawodzie specjalista do spraw organizacji usług gastronomicznych, hotelowych i turystycznych wykonuje różnorodne zadania, do których w szczególności należą:

  • Z1 Przygotowywanie informacji na temat rynku usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych oraz baz danych usługodawców i klientów.
  • Z2 Opracowywanie programu usług 4 gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych zgodnie z potrzebami klientów.
  • Z3 Nawiązywanie współpracy oraz negocjowanie jej warunków z kontrahentami i podwykonawcami usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych.
  • Z4 Przygotowywanie cen usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych.
  • Z5 Nadzorowanie i koordynowanie działań związanych z przygotowaniem, oferowaniem oraz realizowaniem usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych.
  • Z6 Przygotowywanie rozliczenia świadczonych usług oraz sporządzanie wymaganej dokumentacji.
  • Z7 Utrzymywanie stałych kontaktów z klientami.
  • Z8 Przeprowadzanie badań jakości świadczonych usług.

Kompetencja zawodowa Kz1: Analizowanie rynku usług gastronomicznych, hotelowych i turystycznych w celu dostosowania oferty do potrzeb klientów obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z1

Przygotowywanie informacji na temat rynku usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych oraz baz danych usługodawców i klientów

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Źródła wiedzy na temat rynku usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Zasady gromadzenia informacji na temat rynku usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Wymagany zakres analizy i badania rynku usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych, obejmujący np.: popyt, podaż, konkurencję, strategie rynkowe itp.;
  • Źródła informacji na temat usługodawców oraz potencjalnych klientów;
  • Zasady klasyfikacji usługodawców usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych oraz potencjalnych klientów;
  • Kryteria oceny i selekcji potencjalnych usługodawców pod kątem możliwości współpracy, zgodnie z przyjętą strategią działania firmy;
  • Zasady przygotowywania baz danych oraz zakres niezbędnych informacji;
  • Zasady katalogowania informacji na temat usługodawców oraz potencjalnych klientów;
  • Reguły okresowej oceny i modyfikacji przygotowanych baz danych.
  • Korzystać ze źródeł wiedzy na temat usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Gromadzić informacje na temat rynku usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Przygotowywać analizę oraz badania rynku usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Korzystać ze źródeł informacji na temat usługodawców oraz potencjalnych klientów;
  • Klasyfikować usługodawców usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych oraz potencjalnych klientów, zgodnie z przyjętymi w firmie zasadami;
  • Oceniać i selekcjonować potencjalnych usługodawców pod kątem możliwości współpracy, zgodnie z przyjętą strategią działania firmy;
  • Przygotowywać bazy danych z wymaganym zakresem informacji na temat potencjalnych usługodawców oraz klientów;
  • Katalogować informacje na temat usługodawców oraz potencjalnych klientów;
  • Modyfikować przygotowane bazy danych po przeprowadzeniu okresowej oceny ich zawartości.

Z2

Opracowywanie programu usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych zgodnie z potrzebami klientów

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady badania potrzeb klientów związanych z realizacją usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Zakres i rodzaj oferty usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Zasady przeprowadzania analizy możliwości realizacji danej usługi zgodnie z potrzebami klientów;
  • Reguły projektowania i opracowywania programu usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Możliwości organizacyjne i finansowe firmy do organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych zgodnie z wymaganiami klientów;
  • Zasady sporządzania ofert sprzedaży usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych oraz odpowiedzi na zapytania ofertowe;
  • Zasady oraz uwarunkowania prawne zawierania z klientami firmy umów dotyczących organizacji usług.
  • Badać potrzeby klientów związanych z realizacją usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Ustalać zakres i rodzaj oferty usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych zgodnie z potrzebami klientów;
  • Analizować możliwość realizacji usług zgodnie z rodzajem i zakresem zgłaszanym przez klientów;
  • Projektować i opracowywać program usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Dostosowywać program usług do możliwości organizacyjnych i finansowych firmy oraz do oczekiwań klientów;
  • Sporządzać oferty sprzedaży usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych oraz odpowiedzi na zapytania ofertowe;
  • Zawierać umowy z klientami firmy dotyczące organizacji usług zgodnie z przyjętymi zasadami oraz uwarunkowaniami prawnymi.

Kompetencja zawodowa Kz2: Organizowanie wykonania usług gastronomicznych, hotelowych i turystycznych zgodnie z potrzebami klientów obejmuje zestaw zadań zawodowych Z3, Z4, Z5, Z6, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z3

Nawiązywanie współpracy oraz negocjowanie jej warunków z kontrahentami i podwykonawcami usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady i reguły dotyczące współpracy w obszarze nawiązywania współpracy z kontrahentami i podwykonawcami usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Formy współpracy z kontrahentami i podwykonawcami usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Warunki współpracy oraz rodzaje umów z kontrahentami i podwykonawcami usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Narzędzia i techniki negocjacji;
  • Zasady i warunki negocjowania umów z kontrahentami i podwykonawcami usług;
  • Metody analizy umów zawieranych z kontrahentami i podwykonawcami usług;
  • Obowiązujące w firmie zasady zawierania umów z kontrahentami i podwykonawcami usług.
  • Nawiązywać współpracę z kontrahentami i podwykonawcami usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych, przestrzegając obowiązujących zasad i reguł w tym obszarze;
  • Rozróżniać formy współpracy z kontrahentami i podwykonawcami usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Ustalać warunki umów zawieranych z kontrahentami i podwykonawcami usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych przed rozpoczęciem negocjacji;
  • Stosować narzędzia i techniki negocjacji;
  • Negocjować warunki umów z kontrahentami i podwykonawcami usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Analizować warunki umów zawieranych z kontrahentami i podwykonawcami usług;
  • Zawierać umowy o świadczenie usług z kontrahentami i podwykonawcami.

Z4

Przygotowywanie cen usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Podstawy finansów, w tym podział kosztów na stałe i zmienne oraz określanie progu rentowności (BEP) 5;
  • Zasady analizy kosztów dotyczących usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Zasady wyliczania kosztu całkowitego i jednostkowego usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Zasady analizy cen konkurencji;
  • Zasady obliczania ceny oraz stosowania marż usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych, zgodnie z przyjętą strategią firmy;
  • Przepisy prawa dotyczące naliczania VAT oraz pozostałych podatków w usługach gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych.
  • Klasyfikować koszty na stałe i zmienne oraz obliczać BEP;
  • Analizować i rozróżniać koszty w podziale na ich rodzaje w usługach gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Obliczać koszt całkowity i jednostkowy usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Analizować ceny konkurencji;
  • Proponować ceny oraz obliczać marżę usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych, zgodnie z przyjętą strategią firmy;
  • Przestrzegać obowiązujących przepisów prawa w zakresie naliczania i rozliczania podatku VAT oraz pozostałych podatków w usługach gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych.

Z5

Nadzorowanie i koordynowanie działań związanych z przygotowaniem, oferowaniem oraz realizowaniem usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Przepisy prawa dotyczące wykonywania zawodów związanych z usługami gastronomicznymi, hotelarskimi oraz turystycznymi;
  • Zasady podziału zadań na poszczególne działy firmy oraz kontrahentów i podwykonawców usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Reguły koordynowania pracy związanej z przygotowaniem i realizacją usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Zasady zlecania zadań poszczególnym działom firmy oraz kontrahentom i podwykonawcom związanych z daną ofertą usług;
  • Narzędzia informatyczne do budowania harmonogramów oraz zasady ustalania terminów wykonania poszczególnych zadań;
  • Narzędzia do zarządzania i synchronizacji realizacji zadań przez ich wykonawców;
  • Metody i narzędzia kontroli poszczególnych etapów procesu przygotowania, realizacji oraz sprzedaży usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Ustalone reguły monitorowania przebiegu realizacji usług wykonywanych przez kontrahentów i podwykonawców, zgodnie z podpisanymi umowami;
  • Procedury związane z wystąpieniem zagrożeń realizacji usługi.
  • Przestrzegać obowiązujących przepisów prawa dotyczących organizacji pracy w zawodach związanych z usługami gastronomicznymi, hotelowymi oraz turystycznymi;
  • Uczestniczyć w podziale zadań pomiędzy poszczególnymi działami firmy, a kontrahentami i podwykonawcami usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Koordynować pracę związaną z przygotowaniem i realizacją usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Zlecać wykonanie zadań poszczególnym działom firmy oraz kontrahentom i podwykonawcom, związanym z daną ofertą usług;
  • Uzgadniać terminy wykonania poszczególnych zadań według opracowanego harmonogramu;
  • Synchronizować wykonanie zadań przez poszczególne działy firmy, kontrahentów i podwykonawców;
  • Kontrolować poszczególne etapy przygotowania, realizacji, sprzedaży usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Monitorować realizację usług w celu zapewnienia klientom standardu usług, zgodnie z umową i obowiązującymi uregulowaniami prawnymi;
  • Podejmować, zgodnie z zawartą umową, działania korygujące w przypadku zagrożenia realizacji usług.

Z6

Przygotowywanie rozliczenia świadczonych usług oraz sporządzanie wymaganej dokumentacji

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady rozliczania rzeczywistych poniesionych kosztów zrealizowanych usług;
  • Reguły obliczania wysokości przychodów ze sprzedaży usług oraz zysku na sprzedaży 8 dla firmy;
  • Zasady wyliczenia rentowności 6 zrealizowanych usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych na różnych jej poziomach;
  • Zasady przygotowania raportu dotyczącego rozliczenia finansowego organizowanych usług;
  • Zakres przygotowania raportu opisującego przebieg procesu organizacji usług;
  • Zasady raportowania prowadzonych zleceń i prezentowania ich wyników.
  • Obliczać rzeczywiste poniesione koszty zrealizowanych usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych, zgodnie z przyjętymi w firmie zasadami;
  • Obliczać wysokość przychodów ze sprzedaży usług oraz osiągnięty zysk na sprzedaży dla firmy;
  • Wyliczać rentowność na różnych poziomach zrealizowanych usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych;
  • Przygotowywać raport na temat rozliczenia finansowego organizowanych usług;
  • Przygotowywać raport na temat przebiegu procesu organizacji usług;
  • Przygotowywać raporty oraz sprawozdania z realizowanych zleceń oraz je prezentować.

Kompetencja zawodowa Kz3: Walidowanie i ocenianie jakości świadczonych usług obejmuje zestaw zadań zawodowych Z7, Z8, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z7

Utrzymywanie stałych kontaktów z klientami

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Strategię marketingową 7 firmy;
  • Rolę programów lojalnościowych 3 dla stałych klientów;
  • Wykorzystywane w firmie narzędzia komunikacji marketingowej dostosowane do segmentu klientów oraz zasady ich stosowania;
  • Znaczenie imprez targowych w promowaniu oferty firmy;
  • Narzędzia informatyczne typu CRM 2 do utrzymywania stałych relacji z klientami.
  • Promować działalność firmy zgodnie z przyjętą strategią marketingową;
  • Stosować programy lojalnościowe w stosunku do stałych klientów, zgodnie z przyjętą polityką firmy;
  • Stosować narzędzia komunikacji marketingowej dopasowane do segmentu klientów, w celu kreowania pozytywnego wizerunku firmy;
  • Uczestniczyć w imprezach targowych i wystawienniczych w branży gastronomicznej, hotelarskiej i turystycznej oraz prezentować ofertę firmy;
  • Wykorzystywać narzędzia informatyczne do utrzymywania stałych relacji z klientami.

Z8

Przeprowadzanie badań jakości świadczonych usług

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Narzędzia i techniki wykorzystywane do przeprowadzenia badań jakości świadczonych usług;
  • Zasady przygotowania modelu jakości świadczonych usług 1 przez kontrahentów i podwykonawców wobec oczekiwań klientów;
  • Metody wykonania badania jakości oraz metody określania wielkości próby badawczej w zależności od rodzaju badanych usług;
  • Zasady przygotowania narzędzia badawczego do przeprowadzenia badań jakości świadczonych usług;
  • Zasady organizacji procesu przeprowadzenia badania jakości świadczonych usług;
  • Zasady opracowania, analizy i prezentacji wyników przeprowadzonych badań jakości świadczonych usług;
  • Zasady porównania wyników badań jakościowych do pożądanego modelu jakości świadczonych usług i oczekiwań klientów.
  • Wykorzystywać dostępne narzędzia i techniki badań jakości świadczonych usług;
  • Przygotowywać model jakości świadczonych usług przez kontrahentów i podwykonawców wobec oczekiwań klientów;
  • Dobierać metodę badania jakości oraz wielkość próby badawczej do rodzaju badanych usług;
  • Przygotowywać narzędzie badawcze zgodnie z tematem badania;
  • Organizować prowadzone badanie zgodnie z przyjętymi zasadami oraz możliwościami firmy;
  • Opracowywać, analizować i prezentować wyniki badań jakości świadczonych usług;
  • Porównywać wyniki badania z modelem jakości świadczonych usług i oczekiwaniami klientów.

Pracownik w zawodzie specjalista do spraw organizacji usług gastronomicznych, hotelowych i turystycznych powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.

W szczególności pracownik jest gotów do:

  • Ponoszenia odpowiedzialności i dokonywania samooceny i weryfikowania działań w zakresie realizowania zadań zawodowych.
  • Przestrzegania ogólnie przyjętych zachowań etycznych, zasad uczciwości, rzetelności oraz poufności.
  • Wykonywania pracy samodzielnie, jak i funkcjonowania w zespole.
  • Wykazywania inicjatywy, otwartości i zorientowania na klienta.
  • Współpracowania z klientem i współpracownikami, budowania atmosfery współpracy i dążenia do celu, uczestniczenia w wypracowaniu konstruktywnych i efektywnych rozwiązań.
  • Dbania i utrzymywania trwałych relacji z klientami i kontrahentami.
  • Kreowania odpowiedniego wizerunku firmy wśród klientów oraz kontrahentów i podwykonawców usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych.
  • Komunikowania się z kontrahentami, klientami i współpracownikami.
  • Rozwijania kompetencji osobistych i zawodowych, w tym ustawicznego aktualizowania wiedzy i podwyższania umiejętności.

Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu specjalista do spraw organizacji usług gastronomicznych, hotelowych i turystycznych.

5 4 3 2 1 0 Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania internetu Umiejętności matematyczne Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania Sprawność motoryczna Planowanie i organizowanie pracy Wywieranie wpływu/przywództwo Komunikacja ustna Współpraca w zespole Rozwiązywanie problemów

Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu specjalista do spraw organizacji usług gastronomicznych, hotelowych i turystycznych

Uwaga:

Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).

Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie specjalista do spraw organizacji usług gastronomicznych, hotelowych i turystycznych nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka.

Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę