INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Powiatowy Urząd Pracy w Leżajsku


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Zwrotniczy

Kod: 831211

3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje

Pracownik w zawodzie zwrotniczy wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:

  • Z1 Przekładanie zwrotnic rozjazdów kolejowych w celu ułożenia drogi przebiegu dla manewrów i jazdy pociągów.
  • Z2 Zabezpieczanie odpowiedniego położenia zwrotnic rozjazdów kolejowych, taboru i toru kolejowego.
  • Z3 Obserwowanie i zgłaszanie nieprzepisowego osygnalizowania pociągów i pojazdów kolejowych.
  • Z4 Wykrywanie i zgłaszanie nieprawidłowości w pociągach i pojazdach kolejowych.
  • Z5 Dokonywanie oględzin torów i rozjazdów w celu zapewnienia ich właściwego działania.
  • Z6 Przeprowadzanie konserwacji rozjazdów w celu zapewnienia ich właściwego działania.

Kompetencja zawodowa Kz1: Układanie drogi przebiegu oraz zapewnianie bezpieczeństwa manewrów i jazdy pociągów w obrębie obsługiwanego posterunku nastawczego obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z6, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z1

Przekładanie zwrotnic rozjazdów kolejowych w celu ułożenia drogi przebiegu dla manewrów i jazdy pociągów

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Postanowienia regulaminu technicznego dotyczące obsługiwanego posterunku;
  • Zasady prowadzenia dokumentacji techniczno-ruchowej dla manewrów i jazdy pociągów;
  • Zasady układania drogi przebiegu dla prowadzenia manewrów;
  • Sposób układania drogi przebiegu dla jazdy pociągów;
  • Zasady sygnalizacji kolejowej;
  • Rodzaje urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności;
  • Procesy i procedury Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) 15.
  • Stosować zapisy regulaminu technicznego dotyczące obsługiwanego posterunku;
  • Wypełniać i prowadzić dokumentację techniczno-ruchową dla prowadzonych manewrów i jazdy pociągów;
  • Układać drogę przebiegu dla prowadzonych manewrów i sprawdzać prawidłowość jej ułożenia;
  • Układać i zabezpieczać drogę przebiegu dla jazdy pociągów;
  • Stosować sygnały wizualne i dźwiękowe, tarcze i wskaźniki obowiązujące na sieci kolejowej;
  • Obsługiwać urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności;
  • Stosować procesy i procedury Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS).

Z2

Zabezpieczanie odpowiedniego położenia zwrotnic rozjazdów kolejowych, taboru i toru kolejowego

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Sposoby zabezpieczania odpowiedniego położenia zwrotnic rozjazdów kolejowych;
  • Zasady zabezpieczania zwrotnicy rozjazdu w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w jego działaniu;
  • Rodzaje i sposób działania urządzeń zabezpieczających odpowiednie położenie zwrotnic kolejowych;
  • Sposób i zasady zabezpieczania taboru;
  • Sposób i zasady zabezpieczania i osygnalizowania przeszkody lub zamknięcia toru na szlaku kolejowym i na stacji.
  • Zabezpieczać zwrotnicę rozjazdu kolejowego w odpowiednim położeniu;
  • Dobierać odpowiedni sposób zabezpieczenia zwrotnicy w zależności od rodzaju nieprawidłowości działania rozjazdu kolejowego;
  • Zastosować odpowiednie urządzenie zabezpieczające w zależności od sposobu jego działania;
  • Zabezpieczać tabor kolejowy;
  • Osygnalizowywać przeszkodę lub zamknięcie toru kolejowego zgodnie z obowiązującymi przepisami na szlaku kolejowym i na stacji.

Z3

Obserwowanie i zgłaszanie nieprzepisowego osygnalizowania pociągów i pojazdów kolejowych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady dokonywania oględzin osygnalizowania przejeżdżającego taboru kolejowego;
  • Sposób osygnalizowania pociągów i pojazdów kolejowych;
  • Zasady zgłaszania nieprzepisowego oznakowania taboru kolejowego.
  • Przeprowadzać oględziny niezbędnych elementów osygnalizowania taboru kolejowego;
  • Oceniać poprawność osygnalizowania pociągów i pojazdów kolejowych;
  • Zgłaszać nieprawidłowości oznakowania taboru kolejowego.

Z4

Wykrywanie i zgłaszanie nieprawidłowości w pociągach i pojazdach kolejowych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady wykrywania nieprawidłowości i usterek przejeżdżającego taboru kolejowego;
  • Rodzaje usterek i nieprawidłowości występujących w taborze kolejowym;
  • Zagadnienia związane z rozszczelnieniem wagonów z towarami niebezpiecznymi;
  • Zasady związane z przewozem przesyłek nadzwyczajnych;
  • Zasady i procedury zgłaszania usterek i nieprawidłowości w taborze kolejowym.
  • Wykrywać nieprawidłowości związane z technicznymi usterkami taboru kolejowego;
  • Stwierdzać stopień zagrożenia dla danej nieprawidłowości lub usterki w taborze kolejowym;
  • Rozpoznawać rozszczelnienie wagonu z substancją niebezpieczną;
  • Rozpoznawać prawidłowość przewozu przesyłki nadzwyczajnej;
  • Zgłaszać usterki i nieprawidłowości w taborze kolejowym.

Z5

Dokonywanie oględzin torów i rozjazdów w celu zapewnienia ich właściwego działania

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Postanowienia regulaminu technicznego dotyczące przeprowadzania oględzin rozjazdów w rejonie obsługiwanego posterunku;
  • Zasady przeprowadzenia oględzin rozjazdów;
  • Sposób wzrokowego sprawdzania dolegania iglic 3 i prawidłowości działania zamknięć nastawczych rozjazdu 19;
  • Ogólne zasady budowy torów i rozjazdów;
  • Rodzaje nieprawidłowości i usterek skutkujących wstrzymaniem eksploatacji toru lub rozjazdu;
  • Zasady zgłaszania nieprawidłowości i usterek stwierdzonych w czasie oględzin rozjazdów.
  • Stosować zapisy regulaminu technicznego dotyczące przeprowadzania oględzin rozjazdów w rejonie obsługiwanego posterunku;
  • Przeprowadzać oględziny rozjazdów;
  • Sprawdzać prawidłowość dolegania iglic i prawidłowości działania zamknięć nastawczych rozjazdu;
  • Oceniać stan techniczny elementów toru i rozjazdu kolejowego;
  • Rozpoznawać nieprawidłowości i usterki skutkujące wstrzymaniem eksploatacji toru lub rozjazdu;
  • Zgłaszać nieprawidłowości i usterki stwierdzone w czasie oględzin rozjazdów.

Z6

Przeprowadzanie konserwacji rozjazdów w celu zapewnienia ich właściwego działania

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Postanowienia regulaminu technicznego dotyczące przeprowadzania konserwacji rozjazdów w rejonie obsługiwanego posterunku;
  • Sposoby doboru materiałów eksploatacyjnych do rodzaju przeprowadzanych konserwacji rozjazdów;
  • Zasady doboru narzędzi do wykonywania odpowiednich prac konserwacyjnych rozjazdów;
  • Przepisy wskazujące techniczne aspekty przeprowadzania konserwacji rozjazdów.
  • Stosować zapisy regulaminu technicznego dotyczące przeprowadzania konserwacji rozjazdów w rejonie obsługiwanego posterunku;
  • Dobierać odpowiednie materiały eksploatacyjne do przeprowadzenia konserwacji rozjazdów;
  • Dobierać odpowiednie narzędzia do przeprowadzenia konserwacji rozjazdów;
  • Przeprowadzać konserwację rozjazdów zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pracownik w zawodzie zwrotniczy powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.

W szczególności pracownik jest gotów do:

  • Ponoszenia odpowiedzialności za powierzone zadania zawodowe związane z układaniem drogi przebiegu oraz zapewnianiem bezpieczeństwa manewrów i jazdy pociągów.
  • Wykonywania pracy samodzielnie i podejmowania współpracy w zorganizowanych warunkach pracy.
  • Podejmowania szybkich decyzji w ramach realizowanych przez siebie działań dotyczących obsługiwania zwrotnic rozjazdów kolejowych.
  • Prawidłowej oceny skutków podejmowanych przez siebie decyzji w zakresie obsługi zwrotnic rozjazdów kolejowych.
  • Podnoszenia własnych kompetencji zawodowych.
  • Kierowania się zasadami zgodnymi z etyką zawodową.

Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu zwrotniczy.

5 4 3 2 1 0 Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania internetu Umiejętności matematyczne Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania Sprawność motoryczna Planowanie i organizowanie pracy Wywieranie wpływu/przywództwo Komunikacja ustna Współpraca w zespole Rozwiązywanie problemów

Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu zwrotniczy

Uwaga:

Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).

Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie zwrotniczy nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę